علت صدای بلند جاروبرقی چیست؟

high noise vacuum cleaner

شکی نیست که جاروبرقی یک اختراع فوق‌العاده است. قبل از اختراع جاروبرقی، اکثر مردم چندین ساعت را صرف جارو کردن و تمیز کردن کف خانه‌هایشان می‌کردند؛ با این حال، اگرچه جاروبرقی‌ها برای نظافت سریع خانه‌ها بسیار کاربردی هستند، ولی بعضی از افراد، آن‌ها را به شدت پر سر و صدا و مزاحم می‌دانند.

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود جاروبرقی صدای بلندی ایجاد کند. برخی از این صداها کاملاً طبیعی هستند، اما مواقعی وجود دارد که جاروبرقی صداهای غیر عادی بسیار بلندی تولید می‌کند که معمولاً نشانه‌ای از وجود مشکل در آن است.

علل ایجاد صدای بلند توسط جاروبرقی

  • تغییر فشار هوا ناشی از کار کردن فن

 فن جاروبرقی با جمع آوری گرد و غبار و زباله‌ها با سرعت بسیار بالایی می‌چرخد؛ هنگامی که هوا از فن جاروبرقی خارج می‌شود، از طریق جریان مکش به جاروبرقی بازگردانده شده و باعث ایجاد صدا می‌شود.

 متأسفانه هر چه قدرت مکش یک جاروبرقی بیشتر باشد، صدای آن نیز بلندتر خواهد بود.

  • لرزش بدنه جاروبرقی

هنگامی که هوا در داخل دستگاه حرکت می‌کند و به قسمت‌های مختلف جاروبرقی برخورد می‌کند، صدای تقریبا کمی ایجاد می‌شود.

البته این صدا وابسته به جنس بدنه جاروبرقی شماست؛ بسیاری از جاروبرقی‌ها با بدنه‌های پلاستیکی ساخته می‌شوند که باعث لرزش بیشتر شده و صداهای بلندی تولید می‌کنند.

  • موتور جاروبرقی

  موتور دستگاه می‌تواند دلیل اصلی صدای جاروبرقی باشد؛ نحوه کار موتور جاروبرقی بدین شکل است که در داخل دستگاه می‌چرخد، تسمه را حرکت می‌دهد و از برق استفاده می‌کند؛ این عمل باعث ایجاد همان صدای بلندی است که به گوش شما می‌رسد.

پس فهمیدیم که موتور جاروبرقی، نقش بسیار زیادی در تولید صدا دارد؛ اگر یک جاروبرقی را انتخاب کنید که موتور بهینه‌تری داشته باشد، به طبع صداهای آزار دهنده کمتری را نیز خواهید شنید.

موتورهای AC معمولاً پر سر و صدا هستند، بنابراین اگر می‌خواهید یک جاروبرقی با صدای کمتری داشته باشید، جارویی با موتور DC انتخاب کنید.

با این حال، اگر متوجه شدید که صدای جاروبرقی شما بلندتر از حد معمول است، ممکن است یکی از موارد زیر باعث این اتفاق شده باشند.

دلایل رایج صدای بلند موتور جاروبرقی:

  • انسداد لوله‌ها

هنگامی که صدای جاروبرقی به طور غیر عادی بلند می‌شود، معمولاً به دلیل انسداد یکی از لوله‌ها است.

این مشکلی است که با خاموش کردن جاروبرقی، بررسی گرفتگی لوله‌ها و رفع آن‌ها به راحتی حل می‌شود. همچنین می‌توانید قوطی دستگاه را بررسی و تخلیه کنید تا انسدادهای احتمالی آن نیز برطرف شود.

  • فیلترهای کثیف

 گرفتگی یا کثیف بودن فیلتر نیز می‌تواند دلیل صدای بیش از حد معمول جاروبرقی شما باشد.

 فیلتر جاروبرقی‌تان را بررسی کرده و آن را تعویض کنید تا مشکل ایجاد صدای بیش از حد جاروبرقی‌تان حل شود.

 اگر تا به حال فیلتر جاروبرقی خود را عوض نکرده‌اید، این مورد می‌تواند دلیل اصلی صدای زیاد آن باشد.

  • فن شکسته

اگر خاک و گرد و غبار روی تیغه‌های فن جاروبرقی شما جمع شده باشد، فن دستگاه شما ممکن است بشکند. این امر باعث می‌شود که صدای جاروبرقی شما بسیار بلندتر از حد معمول ظاهر شود

اگر متوجه شکسته شدن فن دستگاه خود شدید، سریغا نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

  • بلبرینگ برس آسیب دیده یا شکسته

اگر بلبرینگ برس خراب شود، جاروبرقی شما بیشتر لرزیده و در نتیجه صدای آن بیشتر می‌شود.

رفع این مشکل به سادگی رفع انسداد فیلتر نیست، زیرا شامل برداشتن و جایگزینی برس قدیمی است. اگر نمی‌دانید که چگونه این کار را انجام دهید، از یک متخصص و یا تعمیرکار جاروبرقی بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد.

نکات تعمیر و نگهداری برای جلوگیری از پر سر و صدا شدن جاروبرقی

متأسفانه شما هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید تا مانع از ایجاد صدای زیاد جاروبرقی خود شوید؛ زیرا اکثر جاروبرقی‌ها به خودی خود، دارای صدای زیاد و آزار دهنده هستند.

با این حال، چندین کار وجود دارد که می‌توانید انجام داده تا مطمئن شوید که جاروبرقی شما صدایی بیش از آنچه که باید تولید نمی‌کند.

  • رول برس را تمیز کنید

اطمینان حاصل کنید که رول برس جاروبرقی‌تان همیشه عاری از کثیفی، گرد و غبار و مواد زائدی باشد که باعث عدم عملکرد صحیح دستگاه شما شده و صدای آن را بسیار بلندتر می‌کند.

 شما می توانید این کار را خودتان انجام داده و یا با یک تعمیرکار تماس بگیرید تا این کار را برای شما انجام دهد.

  • تسمه و فیلتر را چک کنید

 پس از تمیز کردن برس، به تسمه دستگاه نیز نگاهی بیندازید و مطمئن شوید که در برابر رول برس، استحکام کافی را داراست؛ اگر نه، آن را از جای خود برداشته و تعویض کنید.

همچنین به یاد داشته باشید که فیلتر جاروبرقی خود را به طور مرتب بررسی کرده و در صورت لزوم آن را تمیز یا تعویض کنید تا مطمئن شوید که دستگاه شما همیشه بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهد.

  • کیسه را چک کنید

یکی از مواردی که باعث عملکرد بهتر دستگاه جاروبرقی می‌شود، سلامت کیسه دستگاه است؛ اگر می‌خواهید کیسه جاروبرقی‌تان به طور موثر کار کند، آن را مرتباً چک و تعویض کنید.

 قبل از تعویض کیسه، صبر نکنید تا کیسه کاملاً پر شود، زیرا این کار صدای جاروبرقی شما را بلندتر می‌کند.

در عوض، کیسه را همیشه زمانی که دو سوم آن پر است عوض کنید و مطمئن شوید که هنگام تعویض آن را به درستی وصل کرده‌اید.

جمع‌بندی

اگرچه جاروبرقی‌ها نسبت به زمانی که برای اولین بار اختراع شدند ساکت‌تر شده و صدای کمتری ایجاد می‌کنند، اما برای انجام کار خود به صورت بهینه، مجاب به تولید صدا هستند!
با این حال، همانطور که در بالا ذکر شد، کارهای ساده‌ای وجود دارد که می‌توانید با انجام دادن آن‌ها از تولید صدای زیاد دستگاه جاروبرقی‌تان جلوگیری کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *